Salam,
Ak zupppppppp...terus ke point utama dan xnk pembuka cerita..pnat nk type weh...ok ternyata kes pergaduhan di KFC msih blum tamat apatah lg ia melibatkan isu perkauman...hermmm..jd bila nk selesai??
banyak jgak blog atau post atau notes atau apa2 je yg berkaitan kes ni..ade yg sokong melayu..dan ade yg sokong cina...dan pastinya bukan lg kes antara KFC dan CUSTOMER..percayalah..jd aku pun nk luahkan pendapat ak dr isu ni..
ok dr kes KFC ni..bg ak dua2 slah..CUSTOMER dan KFC !
kenapa? ok kita cerita psal KFC dlu...tipu la klu ak ckp ak xpnah pg KFC..dan lg tpu la klu ak xprnah hadapi masalah mcm ni?? bnyak pengalaman ak dengan KFC ni..mcm2 KFC dlm malaysia ni dah ak prgi..dan mcm2 perangai da ak tengok...sebelom ni ak da sentuh satu pengalaman ak dekat post lama...tp jgn ingat satu je..bnyak lg...kali ni ak nk bukak satu lg..ak xthu la mcm mna kan sbb ak xprnah pon kerja KFC ni...tp bg aku adab adalah pling penting..terutama bila tmpat tu bnyak customer..
Masa ak msuk dlm KFC ni..mmang xrmi org..boleh kira dlm 3 org je customer tngah beratur untuk order termasuk ak sndri..tiba2 dtang seorang pak cik ni dr level ats trus pg ke counter... and so die pun tanya cashier tu knapa order dia xsmpai2 lg (ak xingat dia order ape)...knapa lama sngat? cashier tu pon jwb yg pak cik punya order tengah masak lg..lmbg lg..so pak cik tu pon mrah la..kenapa x BGTHU? knapa xde siapa yg dtg kat sy untuk ckp yg order sy lmbt lg smpai??? smpai sy tertunggu punya lama lapar nk mkn...and so cashier tu pon xtau nk jwb ape smbil menuduh pekerja lain sebab xinform sedangkan dia da bgthu pekerja lain...dan pak cik tu pon trus mrah...
kemudian supervisor KFC dtang tenangkan pak cik tu untuk elakkan perkara tak diingini berlaku..dan akhirnya pak cik tersebut berjaya ditenangkan dan keadaan menjadi normal...
ok nmpak x mcm mna jln cerita dia??? thats why la management tu penting...pndai handle..masalah pon settle..bukan nk slhkan pekerja tu je..ikutkan situasi dia pon mest la tension..bila rmi org dia pon penat..tmbh lg bila ade pergaduhan mulut..lg bertambah bengang..jd mne org yg bertanggungjawab untuk reda kan perkara tersebut?? xbrani keluar? takut? hmmmmmm...
rakyat bersatu, malaysia maju
dan kita cita pulak psal kaum...knapa mest boleh timbul isu perkauman??? kata org pelanggan tersebut yg berbangsa cina telah mengeluarkan kata kesat kepada pekerja KFC tersebut yg berbangsa melayu..
wahai customer, sekiranya kamu begitu mrah..jgn la nk gunakan isu kaum pulak..itu isu sensitif..mmang ptutla kamu kne attack.....kamu juga ptut mntak maaf ats kelakuan yg boleh mencetuskan kemarahan kaum..
dan org melayu juga...jgn la kita ikut mencaci bangsa mereka juga..jd apa la beza ??? Melayu, Cina, India dan semua bumiputera ada pentingnya dlm negara kita..jgn la smpai jd isu racist...bila kita kutuk cina...ape la sangat? satu hari nanti bwh ketiak cina juga kamu pergi...tengok berapa rmi ank melayu yg kerja bwh cina..tengok la brapa rmi org melayu yg crik barang, makanan atau pun alatan dan sebagainya di kedai cina...sedangkan di tempat ak cni pun peratus perniagaan cina yg pegang...bila cina ttup kedai..hmmm...mcm bandar mati jdnya..sunyi...jd xperlu nk bertelingkah...ptotnya bersatu..
pendapat ak semestinya lebih pentingkan agama dr bangsa...sebab bangsa itu sndri bg aku sudah rosak..
kebanyakan melayu sememangnya berperangai MELAYU! mudah marah..mudah melatah..sedangkan perkara kecik saja berlaku pastinya mulut kita badan kita buat perkara yg xelok..jgn nk tipu...ak pasti semua mcm tu..yela..xterkecuali ak jgak..wuuuuu..ingtlah..tuhan kdang2 saja menguji kita...jgn klah dengan syaitan..tuhan nk tengok iman kita..tahap mana..rasa2 blom ckup iman..ha...ape lg?? pg beribadah...sbb tu sembahyang jgn tnggal...
dan jgn pulak sebok samakan dengan bangsa lain..mereka punya hal itu mereka punya pasal...yg korang nk ikut asal??? agama kita da ajar...berbuat baik dengan org biarpun org tu buat jahat kat kita..nant Allah bg ganjaran kat kita sbb bersabar dan berbuat baik...tp xnk...degil...nk jgak ikut cara sendiri...nk jgak dpt ganjaran dr dri sndri..xnk dr tuhan...sombong...tu la masalah bila marah dah menguasai diri...hmmmmmm
pastinya ak xterkecuali..nant mula la ada org ckp yg ko ni reti ckp je..nant bila situasi jd kat ko..enth2 ko lg teruk.......aduih...itu la sebab ak cerita ni...bila ade org bermasalah..tlongla..itu sebab korang baca ni kna pham...manusia ssah nk lr dr kesilapan..sebab tu kne sentiasa tlong sedarkan...
alah..ak type pnjang2 ni pun bukan korang nk baca sngat kan..isi yg ak type ni pon xseberapa...
cuma apa yg ak nk ckp...ckupla kita tuduh menuduh kutuk mengutuk dan sebagainya...masalah bukan selesai...berbaik adalah lg bgus...pd yg bertanggung jwb jalan kan la tugas dengan btol..jgn lari dr masalah...
pd KFC..pastika la pekerja ada sentiasa bersedia dengan sebarang masalah dan pndai handle masalah tersebut...jgn la thu goreng ayam je..anda serve makanan..org yg hungry adalah org yg angry..jd kne pndai kawal...
pd CUSTOMER...kne la sikap bersabar dan bertolak ansur..yg nk mkn bukan ko sorang je..ramai lg..jd bwk2 bersabar..bila mrah sngat atau ada masalah pg jmpa org atasan..bncang2 elok...jgn maki dan buat org lain skit hati..xde nya makanan dtng mcm 2...xkenyang pon maki2 ni...
sekian..maaf sekiranya terkasar bahasa mahupun ada yg tersinggung...ini cuma pendapat ak...yg slh boleh btolkan..yg btol..boleh ikutkan...
Apa Yg Aku Lihat, Itu Yg Kamu Lihat
No comments:
Post a Comment